februari, 2019
15feb08:0009:30Stockholm City – epicentrum för handelns nästa fas?

Information om seminariet
Detaljhandelns strukturomvandling påverkar allt fler butiker och handelsplatser. Större handelsplatser har dock en tydlig fördel och driver mycket av tillväxten i den fysiska handeln. Sveriges enskilt största handelsplats är Stockholm
Mer
Information om seminariet
Detaljhandelns strukturomvandling påverkar allt fler butiker och handelsplatser. Större handelsplatser har dock en tydlig fördel och driver mycket av tillväxten i den fysiska handeln. Sveriges enskilt största handelsplats är Stockholm City, men varför backar handeln där? Utgör Stockholm City ett epicentrum för nästa steg i detaljhandelsskiftet? Vem handlar egentligen i City och hur ser konsumenternas rörelsemönster i Stockholm ut?
Under 2017 stod e-handeln för nästan all tillväxt inom sällanköpsvaruhandeln om denna fördelas på näthandel och fysiska butiker. Fram till 2025 spås tusentals butiker försvinna, vilket kommer att påverka köpcentrum, handelsområden och stadskärnor i hela Sverige. Hur går det för handeln i Stockholmsregionen och hur kan den komma att påverkas av den ökande e-handeln och nya konsumtionsmönster?
Digitaliseringen medför många nya möjligheter och under 2017 lanserades Telia Crowd Insights som syftar till att analysera rörelsemönster i samhället baserat på anonymiserade mobildata och på så sätt få användbara insikter. Under 2019 lanserar HUI en ny digital tjänst, HUI Maps, som syftar till att koppla ihop detaljhandelsstatistik i ett kartbaserat verktyg. City i Samverkan har under lång tid arbetat med mätningar som Handelsindex och Upplevelseindex. Under seminariet vävs alla dessa mätningar samman och mynnar ut i en rad nya insikter och slutsatser samt en spännande analys av Stockholm City.
City i Samverkan, Telia och HUI Research bjuder in till ett kostnadsfritt frukostseminarium den 15 februari 2019 på Stockholms Handelskammare.
Program
08.00-08.15 Frukost
08.15-08.25 Inledning
08.25-08.45 Stockholmsregionen – hur ser handelsbalansen ut i länet?
08.45-09.00 Stockholm City – hur ser utvecklingen ut och vem handlar i City?
09.00-09.15 Sergels Torg – hur upplever besökarna platsen, hur ser flödena ut och vilken påverkan har ombyggnationerna?
09.15-09.30 Vidare analys, frågor och avslutning
Medverkande
Per Eriksson, VD, City i Samverkan
Marcus van Dijk, kommunikationsansvarig, City i Samverkan
Madeleine Körling, Business Developer Crowd Insights, Telia
Tobias Rönnberg, analytiker, HUI Research
Anmälan: OSA. Senast 12 februari
Tid
(Fredag) 08:00 - 09:30
Plats
Stockholms Handelskammare
Brunnsgatan 2, Stockholm