På stan

Svävande vallmo längs Drottninggatan

Nu har Drottninggatan fått sin nya dekoration bestående av röda vallmoblommor. Stockholms citys längsta och kanske mest välkända gata behövde något praktfullt som sticker ut och samtidigt skapar en härlig men sofistikerad färgklick under vår och sommar. Dekorationen är unikt framtagen för Drottninggatan.

Denna vackra blomma, med sitt distinkta utseende har fängslat människor i århundraden. Den är tålig och berikar många trädgårdar och är en favorit bland trädgårdsmästare och florister världen över. I Europa är den en symbol för vårens ankomst men i Sverige blommar den först från juni/juli och framåt så vi tjuvstartar blomningsperioden och låter vår svävande vallmo berika Drottninggatan redan från april.

– Vi är mycket glada för att få upp dessa vackra vallmoblommor som vi tycker matchar gatans storhet. Drottninggatan är den gata i Stockholm som har de största gångflödena i Stockholm city. Under julperioden har vi fantastiska ljuskronor här och vi kände att det behövdes något imponerande även under det ljusa halvåret. Vårt val föll på stora röda vallmoblommor som skapar en härlig sommarkänsla av böljande vallmofält längs gatan säger Sandra Perslund, Projektansvarig hos City i Samverkan.

Denna design är unik i sin storlek och installation. Motivet har designats och tillverkats enbart för Drottninggatan som har ensamrätten i Sverige och det är 117 vallmor som sitter på 39 vajrar längs hela gatan. Utöver att själva blommorna är återvinningsbara är även de tunna aluminium-ringarna som håller samman blommorna det.

– Vi på Blachere Illumination är stolta över att kunna installera denna skräddarsydda dekor på Drottninggatan, Sveriges största shoppinggata. Vi värnar alltid miljöaspekten och vallmon är tillverkad av Bioprint, som 3D-printas av ekologiska sockerrör. Motiven i bioprint är komposterbara och återvinningsbara säger Andreas Phamgia, VD på Blachere Illumination Sweden.

Vallmodekorationen på Drottninggatan är framtagen i ett samverkansprojekt mellan fastighetsägarna på gatan och City i Samverkan. Medverkande fastighetsägare är: Afa Fastigheter, Atrium Ljungberg, Axfast, Fabege, Fastighetskontoret, Fastighetsbolaget Vinschen, Frälsningsarméns Förlags AB, Författarförbundet Sverige, Förvaltningsentreprenörerna Stockholm AB, Hufvudstaden, Malmegårds Fastighets AB, Olov Lindgren, Ramsbury, Sophia Gisekes stiftelse, Statens Fastighetsverk, Stena Fastigheter och Vasakronan.

Om Blachere Illumination
Blachere Illumination är ett familjeföretag som startades i södra Frankrike för över 50 år sedan. De uppfann bland annat de blinkande ljusen på Eiffeltornet för att välkomna det nya årtusendet som kommit att bli en stark symbol för Paris. Idag har Blachere Illumination 27 dotterbolag runt om i världen och dekorerar 1 000 belysta städer och 800 köpcentrum. blachere-illumination.com/sv

För mer information, kontakta:
Sandra Perslund, Projektansvarig City i Samverkan
sandra.perslund@cityisamverkan.se

För mer information, kontakta:
Andreas Phamgia, VD Blachere Illumination Sweden
andreas.phamgia@blachere-illumination.se