PRODUKTER

Vi genomför analyser och tar fram produkter specifikt för Stockholm City, t.ex. attitydundersökningar, flödesmätningar, handelsindex och upplevelseindex. Att genomföra analyser och undersökningar ger värdefulla insikter. Det visar vilka styrkor och svagheter som finns i stadsmiljön, vilka marknadskrafter som styr och hur besökare kommer att agera i framtiden.

Vi tar även fram guider utifrån önskemål och behov, ett exempel på det är Retail Guiden som vänder sig till varumärken, fastighetsägare, konsulter och andra som har intresse av att etablera sig i Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessa produkter finns fritt tillgängliga för våra medlemmar genom inloggningssidan.

Bli medlemLogga in

01. Besöksflöden i City 2017/2018

Hur många människor besöker olika platser i Stockholm City under en dag? Hur varierar antalet under dagen? Är det stora skillnader mellan olika gator och mellan olika delar av samma gata? Under september 2017 har City i Samverkan räknat fotgängare i 52 trottoar- och gatusnitt: onsdag 27/9 och fredag 29/9 klockan 10-20 samt lördag 30/9 klockan 10-18.

02. Attitydundersökning 2018

Vartannat år genomför City i Samverkan en attitydundersökning i Stockholm City som syftar till att mäta och följa upp hur en rad funktioner, gator och anläggningar uppfattas av besökare. Under maj månad 2018 intervjuades 500 personer bosatta i Stockholms län, i samband med deras besök i City. Intervjuerna har genomförts över hela City under butikens öppettider alla dagar i veckan.

03. Fastighetskarta

Fastighetskartan ger en överblick över vilken fastighetsägare som äger och förvaltar respektive fastighet i Stockholm City. Kartan anger även besöksmätningar på Stockholm Citys största stråk.

04. Handelsindex

Redovisning av handelsindex (omsättningsstatistik) för nyckelföretag i Stockholm City som svarar för 40–50% av Citys försäljning av sällanköpsvaror med dominans av klädhandel. Handelsindex redovisas månadsvis i City i Samverkans nyhetsbrev. Här finns månadsvis data samlad tillbaka till 2005 som startår med index 100.

05. Kvartalsindex

Kvartalsindex anger omsättningsstatistik för City, Riket totalt, Riket kläder, Externhandeln i StorStockholm och Malmarna. Uppgifterna baseras på data från SCB och analyseras och sammanställs av City i Samverkan. Här kan ni ta del av utvecklingen kvartalsvis från 2016 och framåt.

06. Upplevelseindex

Upplevelseindex är en metod för att definiera totalupplevelsen av en plats. Den utgår från sex nyckelfunktioner för en attraktiv plats: rent och snyggt, stadsmiljö, innehåll, säkert och tryggt, tillgängligt och helhetsuppfattning. Metoden ger ett underlag för att se vilka behov som finns och var utveckling bör prioriteras.

07. Retail Guide Sweden

Retail Guide Sweden är Sveriges officiella etableringsguide och vänder sig till fastighetsägare, konsulter och övriga aktörer som har intresse av att etablera utländska varumärken i Sverige, framförallt i Stockholm, Göteborg och Malmö. Guiden tas fram av Business Sweden, Invest Stockholm, Business Region Göteborg, Invest in Skåne och City i Samverkan.

08. Gatufolder

I samarbete med Stockholms stad och Polisen har CiS tagit fram foldern ”Användande av gatumark i Stockholm City”. Den innehåller riktlinjer, råd, tips och hjälp utifrån riktlinjer för upplåtelser i Stockholms gatumiljö.

09. Övrig statistik

Ta del av övrig statistik och undersökningar som tagits fram i olika sammanhang i City. Exempelvis besöksflöden i Kungsträdgården vintertid.

Behovsanpassad undersökning

City i Samverkan hjälper er att ta fram behovsanpassade undersökningar i Stockholm City. Exempelvis kundflödesmätningar på en specifik plats, undersökning av attityder till olika händelser eller ett lokalt handelsindex.

Kontakta oss

Bli medlem eller logga in

Produkterna på denna sida är fritt tillgängliga för våra medlemmar. Bli medlem eller logga in för att ta del av dem.

Bli medlemLogga in